Meno Andy Warhol rezonuje vo svete moderného umenia stále. Kultový umelec sa vďaka svojej špecifickej tvorbe stal symbolom hnutia pop art. Narodil sa americkým prisťahovalcom pochádzajúcich z východoslovenskej obce Miková.
V tomto roku uplynie už tridsať rokov od otvorenia Mum moderného umenia rodiny Warholovcov). Bolo to v čase vzniku prvé múzeí A. Warhola na svete jediné v Európe. Otvoreniu populárneho Múzea Andyho Warhola predchádzala dlhá história komplikácii kvôli bývalému politickému režimu, ktorá sa oficiálne začala v roku 1991 za pomoci doterajšieho šéfkurátora Michala Bycka, ktorý spolu s Johnom Warholom, bratom A. Warhola, založil túto inštitúciu.
Múzeum má niekoľko stálych expozícií: EXPOZÍCIA DIEL ANDYHO WARHOLA, EXPOZÍCIA O PÔVODE ANDYHO WARHOLA a EXPOZÍCIA STREET-ART VS. POP-ART.
Už druhý „pandemický“ rok sa nesie v znamení dvoch protichodných vecí: na jednej strane je to zásadné obmedzenie (fyzická absencia návštevníkov), na druhej strane príprava komplexnej rekonštrukcii fasády, interiérov a technológií v hodnote 7 miliónov eur. Pritom vlani, čo je pozoruhodné, zaznamenalo múzeum doterajší rekord v návštevnosti vôbec –v roku 2020 to bolo vyše 21,5-tisíc návštevníkov.
„Bez interakcie s návštevníkom, ktorá kultivuje celú spoločnosť, sa múzeum stalo akýmsi cintorínom umeleckých diel. Cítime sa zvláštne, je to tu prázdne a musíme prepnúť do iného druhu práce,“ povedal Martin Cubjak.
Po rekonštrukcii chcú spustiť online projekt s názvom 15 minút slávy, v ktorom budú raz týždenne vysielať zábery z expozícii a neskôr tento projekt postupne rozširovať. No nie je to jediný online projekt.
„Zriaďovateľ plnil schválený rozpočet aj pre múzeum v stopercentnej miere. „Navyše múzeum malo a má vlastné finančné rezervy na základe príjmov najmä zo vstupného, predaja suvenírov či zápožičiek najmä v rámci zahraničných výstav,“ dopĺňa riaditeľ M. Cubjak.
Múzeum si chce na jeseň pripomenúť 30 rokov existencie a program k tomu odštartoval už v marci online projektmi ako Factory People i denný online projekt – Coffee break. COVID-EO project približuje formou videí tvorbu svetoznámych umelcov a novým projektom je „15 minút slávy“, ktorý bude zatiaľ raz týždenne ponúkať naživo netradičné pohľady do expozícií múzea.